Dat ik van helderblauw, turquoise water hou, weet je waarschijnlijk ondertussen wel. Daarom ga ik graag naar Malta. Niet alleen om naar het strand te gaan, maar ook om een duik te nemen in de zee. De eilanden Malta, Gozo en Comino zijn met hun heldere water en warme temperaturen ideaal om te genieten van de onderwaterwereld. Met een beetje geluk zwemt er zelfs een schildpad met je mee! Laatst liet mijn goede vriend Manuel me de mooiste plekjes van de eilanden zien waar het uitzicht op z’n blauwst is. Ga je mee?

St. Peter’s Pool – Malta

Manuel stelde voor naar St. Peter’s Pool te gaan, volgens hem een goed begin van onze roadtrip over Malta. We reden over een zanderig weggetje richting de zee en parkeerden onze auto bij de parkeerplaats aan het einde van de weg. Vanuit daar was het nog maar 400 meter lopen. Het is een lastig stukje, met veel rotsen. Maar als je eenmaal beneden bent heb je een prachtig uitzicht over de zee.  In het uit rotsen geslepen zwembad in zee kun je heerlijk badderen. Samen met Manuel zocht ik een plekje op bij één van de rotsen en hebben we daar de hele middag op onze handdoek doorgebracht. Een beetje zwemmen, een beetje zonnen en af en toe sprongen we van de rotsen. Manuel had helemaal gelijk: inderdaad een goed begin van onze trip!

Għar Lapsi -Malta

De tweede stop van onze roadtrip op Malta was Għar Lapsi, een populaire plek voor locals om te duiken en zwemmen. Door de rotsachtige kustlijn is hier een natuurzwembad ontstaan, waar je kunt zwemmen in het heldere water. We kwamen er al snel achter dat er door de steile rotsen niet echt plaats is om te zonnen. Daardoor was het ook niet druk toen wij er waren. Dat maakt het uitzicht des te mooier!

Ċirkewwa harbor – Malta

Ondertussen vonden we dat het tijd was om de onderwaterwereld van Malta te gaan verkennen. We pakten onze duikspullen om vlak bij de Ċirkewwa harbor te gaan duiken. Hier kun je duiken bij twee scheepswrakken en ook hadden we gehoord dat hier veel zeedieren te zien zijn. Eenmaal onder water kwamen we inderdaad veel vissen, zeesterren en zelfs een octopus tegen.

Azure Window – Gozo

Manuel nam me na de roadtrip op Malta mee naar Gozo, om daar de mooiste plekjes te ontdekken. We begonnen bij Azure Window. De zee heeft jarenlang tegen de rotsen geslagen waardoor er een groot raam is ontstaan. We klommen een beetje wiebelend over de rotsen naar boven. Het uitzicht over de ruige kust en het blauwe water is vanuit daar fantastisch. Het water slaat af en toe zo hard tegen de kalkstenen op, dat je spetters voelt als je bij de rotsen staat.

Wied il-Għasri – Gozo

Een Maltese vriend van Manuel vertelde ons over een verborgen plekje genaamd Wied il-Għasri. Zijn uitleg om er te komen was nogal vaag, maar omdat Manuel de meeste plekjes wel kent, besloten we het er toch op te wagen. We reden over een adembenemende kustweg en vanuit mijn raampje zag ik geologische opgravingen en zoutpannen voorbij schieten. Toen we even later een klein wit bordje naast de weg zagen staan met Wied il-Għasri, haalde ik even opgelucht adem. We waren dus toch de goede kant op gereden!

Na een tijdje over de zanderige weg te hebben gereden, kwamen we aan bij een weg die weer naar beneden leidde, richting de zee. Vanuit daar kon ik het al zien: we hadden Wied il-Għasri gevonden! Eenmaal beneden kon ik mijn ogen bijna niet geloven. Ongelofelijk helder water, prachtig uitzicht en een onverstoorbare rust. Op een paar mensen in een kayak na waren we de enige bezoekers. Manuel vertelde me dat je hier ook zeepaardjes kunt spotten. De volgende keer als ik op Malta ben ga ik zeker terug, mét snorkelspullen!

Calypso’s Cave – Gozo

Voor dat we teruggingen naar de veerboot, wilde ik nog een stop maken bij Calypso’s Cave, omdat we vanuit daar mooi uitzicht hadden over de zee en het eiland zelf. In de verte zagen we het strand van Ramla Bay liggen. Wat een mooi gezicht!

Die avond was het alweer tijd om Malta te verlaten en terug te vliegen naar Nederland. De dagen zijn voorbij gevlogen! Toen ik in het vliegtuig stapte was ik stiekem alweer plannen aan het maken voor een volgende bezoekje aan Malta. Ik weet zeker dat ik hier nog veel meer mooie plekjes kan ontdekken!

Wil je vaker leuke reisverhalen en bijzondere tips van mij ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.